Rodzaje folii

Folie do wielu zastosowań

Dostępne na rynku folie do zastosowań reklamowych najłatwiej podzielić na materiały polimeryczne, monomeryczne i wylewane. Różnią się między sobą cechami strukturalnymi a co za tym idzie przeznaczeniem. Każda z tych rodzajów folii jest dedykowana innym formom reklamy outdoorowej.


Folie mogą być wykorzystane przy produkcji każdego rodzaju reklamy out of home. Sprawdzają się jako media do wykonania billboardów, aplikacji podświetleniowych takich jak kasetony, liter przestrzennych, systemów wystawienniczych, grafik reklamowych, aplikacji pojazdowych, czy szyldów. Mimo wielu zastosowań większość dostępnych folii ma charakter uniwersalny, czyli można je stosować zarówno w aplikacjach wewnętrznych jak i zewnętrznych. W branży Visual Communication stosowane są następujące rodzaje folii: ploterowe, sitodrukowe oraz offsetowe folie samoprzylepne oraz folie przeznaczone do wielkoformatowego druku cyfrowego. - Folie do wielkoformatowego druku cyfrowego to media samoprzylepne i bezklejowe przystosowane do pracy z wieloma typami atramentów: solventowych, UV, latex. Folie głównie różnią się metodą produkcji, zastosowaniem, przeznaczeniem do wybranej technologii druku Na rynku najczęściej spotykane folie samoprzylepne to folie monomeryczne, polimeryczne i wylewane. Folie monomerowe mają zastosowanie w krótko i średniookresowych aplikacji wewnętrznych i zewnętrznych naklejanych na płaskich powierzchniach. Z kolei folie polimerowe stosowane są w przypadku średnio i długookresowych aplikacji wewnętrznych i zewnętrznych. - Dzięki większej ilości plastyfikatorów można je z powodzeniem stosować jako nośnik grafiki przy aplikacjach samochodowych o niewielkich przetłoczeniach. Folie wylewane są najbardziej plastycznymi materiałami, przeznaczonymi do najbardziej wymagających długookresowych aplikacji. Wykorzystywane są szczególnie do grafik samochodowych z przetłoczeniami. Folie wylewane charakteryzują się także zdecydowanie największą siłą klejenia. Można ją rozciągać i tym samym łatwo ją umieścić w miejscach trudnodostępnych, takich jak zgięcia czy przetłoczenia. Często spotykanym w reklamie materiałem jest także folia One Way Vision, a więc folia perforowana, często umieszczana w oknach pojazdów, biur, czy obiektów gastronomicznych. Osoby patrzące z zewnątrz widzą przekaz reklamowy, z kolei te znajdujące się we wnętrzu mogą swobodnie obserwować otoczenie. Duża rozpiętość ofert i bogaty wybór produktów pozwala precyzyjnie dobrać materiał do przeznaczenia reklamowego. W zależności od konkretnego zastosowania pojawia się inny repertuar produktów, dedykowanych danej lokalizacji. Należy wyjaśnić, że folie np. do zastosowań w grafikach samochodowych charakteryzują się większą rozciągliwością, są bardziej odporne na różnice temperatur, grubość ich osiąga maksymalnie 70 mikronów, a odpowiednia technologia produkcji pozwala okleić miejsca 3D. Podobnie rzecz kształtuje się w przypadku materiałów do grafik podłogowych, ściennych oraz folii do podświetleń. Cechą folii do grafik podłogowych, zazwyczaj krótko okresowych, jest zastosowanie w nich łatwousuwalnego kleju. Z całą pewnością ułatwi to nam zmianę grafiki oraz oszczędzi nieco czasu. Folie do podświetleń będą odporne na różnicę temperatur, a dzięki translucentnemu wykończeniu w odpowiedni sposób rozproszą światło. Grafika ścienna wymaga odpowiednio grubszej warstwy kleju. Wybór właściwego podłoża ma wpływ na efektywność wydruku.

Folie krótkookresowe

Folia monomeryczna jest bardzo popularnym medium stosowanym w reklamie. Ze względu na proces produkcji jest folią ekonomiczną, przeznaczoną do krótkookresowej reklamy na płaskich powierzchniach. Może być wykorzystywana zarówno do aplikacji wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Jeżeli zadrukujemy ją farbami solventowymi może być stosowana bez dodatkowego laminatu. - Folie monomeryczne zwane też foliami ekonomicznymi są najczęściej stosowanymi materiałami do druku. Charakteryzują się tym, że stosuje się do przyklejania na podłożach płaskich a ich przeciętna trwałość to 3 lata. Występują w wersji 80? i 100?, zazwyczaj białej błyszczącej lub matowej oraz transparentnej z klejem trwałym, usuwalnym i kanalikowym. Mnogość i popularność tego materiału przekłada się także na rozległość zastosowań ? może być wykorzystywana przy wyklejaniu płyt o płaskiej powierzchni, tablic reklamowych, aranżacji stoisk targowych, czy powierzchni na środkach komunikacji miejskiej (tramwaje, autobusy). Należy jednak pamiętać, że jest dedykowana aplikacjom krótko i średniookresowym. Coraz częściej stosowane są folie monomeryczne z szarym lub czarnym klejem. Stosując takie folie unikniemy efektu tzw. ?przebijania? podłoża, na którym wyklejamy folie. Warte podkreślenia jest fakt, iż folia ekonomiczna występuje również w wersji z klejem ze strukturą kanalikową typu Air Flow. Technologia tego kleju umożliwia proste i szybkie pozycjonowanie grafiki oraz łatwą aplikację pozbawioną pęcherzy powietrza.

Materiały polimerowe

Folia polimeryczna (polimerowa) posiada zbliżone właściwości do materiału monomerycznych, charakteryzuje się jednak większą trwałością i możliwością aplikacji na powierzchniach z przetłoczeniami. - Folie polimeryczne są trwałymi, elastycznymi produktami, przeznaczonymi do wymagających grafik na płaskich i lekko pofałdowanych powierzchniach. Ich wyjątkowa trwałość nawet to 7 lat pozwala na zastosowanie tych folii w aplikacjach, gdzie czynnik czasu ma zasadnicze znaczenie, np.: dekoracyjne grafiki korporacyjne, aplikacje samochodowe, wizualizacja budynków. Występują z klejem permanentnym lub lekko usuwalnym. W tej kategorii znajduje się również folia translucentna (7-letnia), którą stosujemy do reklam podświetlanych.

Folie wylewane

Folia wylewana jest przeznaczona głównie do oklejania pojazdów, z uwagi na swoją wytrzymałość , długookresowość i dobre parametry rozciągania. - Folie wylewane są trwałymi, ultra-elastycznymi produktami, przeznaczonymi na najbardziej wymagające grafiki na powierzchniach płaskich, pofałdowanych, profilowanych i nitowanych. Trwałość do 10 lat oraz najlepsze dostępne kleje pozwalają na zastosowanie tych produktów do najtrudniejszych zastosować jak pełno powierzchniowe oklejenie samochodów lub trwałe grafiki korporacyjne lub identyfikacyjne. Dla ułatwienia aplikacji folie dostępne są z klejem permanentnym, z opóźnioną adhezją jak również z klejem kanalikowym Air Flow, eliminującym powstawanie pęcherzy powietrza. Producenci co roku zaskakują nas nowościami w zakresie kolorystyki zmiany koloru karoserii samochodowych. Ritrama ma w swojej ofercie niespotykane kolory folii wylewanych taki jak czerwony metalik Apple Red, folie perłową, czarny mat czy militarna zieleń. Folia wylewana daje nieograniczone możliwości aplikacji doskonale wkomponowując się w charakterystykę nadwozia aut. Dodatkowo grafika jest zabezpieczona laminowaniem chroniącym przed uszkodzeniami powierzchni, co zwiększa jej trwałość.

Folie na podłogę

Aplikacje podłogowe w 90% są aplikacjami krótkookresowymi, które często są zmieniane, zazwyczaj co 30-45 dni. Z tego właśnie powodu do wykonania takiej aplikacji jako nośnik grafiki powinna zostać użyta folia z łatwousuwalnym klejem. Zastosowanie takiej folii w przypadku zmiany grafiki pozwoli na bezproblemowe odklejenie starej aplikacji i zamieszczenie w tym samym miejscu nowej oszczędzając tym samym wiele czasu. Należy jednak pamiętać, że w aplikacjach podłogowych folię należy zabezpieczyć laminatem antypoślizgowym w celu zabezpieczenia jej przed uszkodzeniami mechanicznymi. Standardowa grafika podłogowa to kombinacja ekonomicznej folii samoprzylepnej oraz specjalistycznego laminatu anty-poślizgowego. O trwałości i zastosowaniu wewnętrznym lub zewnętrznym w większym stopniu decyduje sam laminat, jego grubość oraz wykończenie. W przypadku folii służących do wykonania grafik podłogowych kluczową rolę odgrywa więc właściwe jej połączenie z podłogą i laminatem.

One Way Vision

Folia perforowana zrewolucjonizowała możliwości reklamy tranzytowej. Jest to rodzaj folii samoprzylepnej, do przeklejania powierzchni transparentnych. Dzięki niewielkiej ingerencji w widoczność, bez zaciemniania wnętrza aplikowana jest na autobusach i tramwajach, ale także na szybach biur, witryn sklepowych, obiektów gastronomicznych. Folia One Way Vision ogranicza emisję promieni słonecznych, co jest bardzo praktyczne latem. Jest także dobrym medium w szybko rotujących kampaniach reklamowych, np. w sieciach handlowych. Najprościej mówiąc, folia ta ma strukturę podobną do plastra miodu, czyli ścianki z przeźroczystymi otworkami. Folie różnią się między sobą stopniem perforacji.

Wciąż nowe możliwości

Jak zauważają eksperci oferta folii do druku zmienia się pod kątem łatwości późniejszej aplikacji, stąd taka różnorodność trwałości i kolorystyki warstwy klejowej. Przykładem jest technologia kleju kanalikowego lub kleju z opóźnioną adhezją, która umożliwia proste i szybkie pozycjonowanie grafiki oraz łatwą i szybką aplikację. Co jest niezwykle istotne do zabezpieczania każdego rodzaju folii dedykowana jest odpowiednia folia do laminowania. Producenci podążają za rozwojem technologii druku wielkoformatowego dostosowując swoją ofertę do coraz nowszych urządzeń i dostępnych atramentów. Folie stają się bardziej uniwersalne, sam proces druku staje się przyjemniejszy i mniej kłopotliwy. Co więcej, zmienia się serwis posprzedażowy, gdzie klient może uzyskać spersonalizowane drukarskie profile ICC oraz pełną system gwarancyjny. Idealnym przykładem jest Avery ICS Warranty Program, gdzie klient ma pewność do jakości oferowanego produktu, jego kompatybilność z dostępnym urządzeniem drukującym oraz otrzymuję pełną gwarancję na dostarczony materiał.. Dzięki nieustannie powiększającej się ofercie materiałów przeznaczonych do aplikacji reklamowych, outdoor jest medium kreatywnym. To przecież podłoża reklamowe dają możliwości i gwarantują jakość. Producenci proponują coraz łatwiejszą aplikację i wydłużają żywotność materiałów, a wszystko po to, żeby reklama była estetycznym i inspirującym elementem krajobrazu.

Żywiec Zdrój Winfor Vobis Vital Uromedex Sanistal Ruch S.A. Remor PP Finanse Pizza Hut PEC Stargard Nokia Markiz Laguna KP Kierowca.pl Groszek Framex Eko-Iwest Drewex Darkat Budchem BP Adler Shiffe ASD Animex Joanna Nik-Pol Hyundai Frambud JBB Madar Lewiatan extraDACH Orange Bosman Carlsberg Netto